Mensen beter opvangen door beeldbellen

 

‘We kunnen mensen een betere eerste opvang bieden met beeldbellen’, vertelt Gitte Beuker, supervisor bij Zorgcentrale Noord. ‘Binnenkort gaan we hiermee een proef doen,’ Gitte ziet veel voordelen. ‘We zien meteen de emoties van mensen en kunnen een betere inschatting maken van de ernst van een situatie en er daardoor ook beter op inspelen. Ook zullen we vaker via het beeldbellen mensen meteen verder kunnen helpen. Bijvoorbeeld als ze niet goed weten hoe ze hun bloedsuiker- of bloeddruk moeten meten. Wij kunnen hen daar op afstand bij helpen. Daarmee ontlasten we de wijkteams.’

Zin om te starten

Gitte kijkt er naar uit om met de proef te starten en is tegelijkertijd heel reëel. ‘Technisch moet het op orde zijn en we moeten ook zorgen dat de setting waarin we werken op beeld prettig overkomt. Je denkt er in eerste instantie niet over na, maar klanten zien je natuurlijk wel in beeld. In het callcenter moeten we erop gaan letten dat we er netjes uitzien en niet al te fel gekleurde kleding met kriebelige dessins dragen. Onderling maken we daar al grappen over. Het is toch anders, bellen met beeldcontact.’

 

‘Het helpt ons om nog beter tussen
de regels te luisteren’

 

Heel eenvoudig

Het beeldbellen werkt heel eenvoudig. ‘Een kind kan de was doen,’ volgens Gitte. ‘We maken gebruik van de beveiligde app van Boomerweb. Als een klant de app download en inlogt, dan kan via de app contact met ons opgenomen worden. We hebben dan meteen beeldcontact.’